Information till nyinflyttade
Välkommen till Brf Sanda Ängshusen!
Här finns information som nyinflyttade behöver känna till. Kolla gärna in övriga hemsidan för mer information om föreningen.
Gemensamt bostadsrättstillägg
I föreningens fastighetsförsäkring ingår gemensamt bostadsrättstillägg, vilket innebär smidigare skadereglering samt lägre kostnader vid en eventuell skada i lägenheten. Brf Sanda Ängshusens medlemmar behöver därför inte teckna detta tillägg, utan endast en egen hemförsäkring. Vid ärende som täcks av bostadsrättstillägg kontaktas styrelsen. Föreningens försäkring är tecknad hos Moderna Försäkringar. Observera att denna försäkring inte täcker värmepannan. Denna behöver separat försäkring.
Bredband
Föreningen har ett gruppavtal som gör att man inte behöver skaffa ett eget abonnemang. All information om detta hittar du på http://brfsandaangshusen.bostadsratterna.se/sa-har-fungerar-det/bredband.
Vatten- och elavstämning
Preliminär vattenavgift debiteras på månadsavin och avläsning görs en gång om året. El från parkeringsstolpen (el till motorvärmaren / laddare) avläses automatiskt via vald leverantör, f.n. Waybler.
Vattenmätaren sitter i badrummet i skåpet bredvid värmepannan och där finns också huvudströmbrytare till vattnet (se bild längst ner på sidan).
Värmepannan
Värmepannan ägs av den boende. Eftersom det är en kostsam historia att byta den rekommenderas varje boende att läsa instruktionerna om skötsel och underhåll och ta hand om den på bästa sätt. Instruktionerna sitter på insidan av "dörren" till pannan.
Eventuell service av värmepannan ansvarar den boende för.
Mer information och tips finns här http://brfsandaangshusen.bostadsratterna.se/sa-har-fungerar-det/varmepannan.
Värmepannan är inte per automatik försäkrad via föreningens gemensamma bostadsrättsförsäkring. Om man vill försäkra denna behöver ni kontakta ert befintliga försäkringsbolag.
Arctic är ett bolag där man kan teckna separat försäkring.
www.arctic.se
Parkering
All information kring parkering och bilkörning i området finns i denna länk http://brfsandaangshusen.bostadsratterna.se/sa-har-fungerar-det/parkering. Observera att föreningen under 2020 har anlitat ett parkeringsbolag och det krävs tillstånd för att undkomma parkeringsböter på gästplatserna.
Sophantering
Information kring soprummet finns här http://brfsandaangshusen.bostadsratterna.se/sa-har-fungerar-det/sophantering
Föreningen är även ansvarig för pumpgropen. Det är dit allt avlopp går innan det åker vidare till kommunens pumpstationer. Om det blir stopp där så är föreningen ansvarig för att åtgärda detta. För allas bästa och unvikande av stopp vädjar föreningen till alla boende att bara kasta sådant som får kastas i toalett. Mer information se http://brfsandaangshusen.bostadsratterna.se/sa-har-fungerar-det/pumpgropen.
Poolen
All information kring poolen läs http://brfsandaangshusen.bostadsratterna.se/sa-har-fungerar-det/poolen
Städdagar
Föreningen anordnar två dagar där alla hjälps åt att städa och och göra småreparationer som ett led att hålla nere kostnaden och samtidigt ha ett tillfälle där alla boende träffas och utbyter erfarenheter. http://brfsandaangshusen.bostadsratterna.se/sa-har-fungerar-det/staddagar
Trädgårdsförrådet
I samma hus som soprummet finns på kortsidan mot vändplan ett litet förråd med gräsklippare och trädgårdsredskap. Det går bra att låna därifrån men glöm inte att ställa iordning och anmäla till styrelsen om något saknas eller är trasigt. Det finns även en röjsåg som man får kvittera ut hos styrelsen. En åkgräsklippare finns också att låna.
Andrahandsuthyrning
Andrahandsuthyrning är reglerat i bostadsrättsföreningens stadgar och i bostadsrättslagen. Kontakta styrelsen som måste godkänna det först.
Ombyggnation/Tillbyggnation (Bygglovsfrågor)
I bostadsrättsföreningens stadgar är det reglerat vad som ansvaras av förening och medlem. Enkelt kan sägas att fastigheten ägs och försäkras av bostadsrättsföreningen medan medlemmen disponerar rätten att nyttja lägenheten och underhålla insidan. Vid ändringar som påverkar vatten och el (inkl radiator/element) ska föreningen kontaktas då den äger rör och ledningar. Värmepannan däremot ägs av den boende. Ingrepp i bärande konstruktion måste alltid godkännas av föreningen.
Uteplatsen på framsidan tillhör lägenheten medan baksidan tillhör föreningen och disponeras av boende med annan rätt än nyttjanderätt. Dvs vid bygge av altan finns regler som en bostadsrättsföreningen måste förhålla sig till. Den boende måste alltså kontakta föreningen för bygglov vid påverkan på baksidan. Föreningen godkänner bara konstruktioner tex altaner som följer bostadsrättslagens regler. Konstruktioner som avviker sker på medlemmens egna ansvar.
När en medlem vill renovera och bygga om ska den skicka in en ansökan till föreningen där det beskrivs vad som ska göras. Styrelsen kollar mot stadgarna och fattar beslut.
Mer information kring enskilda frågor finns under rubriken "Så här fungerar det -> Bygglovsfrågor)
Nycklar och boendepärm
Alla lägenheter har en boendepärm som lämnades ut vid inflyttning av första medlem. Kolla gärna med säljaren om du inte har fått pärmen.
Nyckel till poolområdet samt pollarna innehas av den boende och ska ha överlämnats från den avflyttade. Allmänna utrymmen i det svarta sophuset kommer man åt med sin lägenhetsnyckel.
Hjärtstartare
En hjärtstartare finns i trädgårdsförrådet bakom soprummet. Det är skyltat.
Frågor och information från föreningen?
Har du några frågor som boende är du välkommen att höra av dig till oss i styrelsen, brf.sandaangshusen@gmail.com. Det finns även en anslagstavla i soprummet där viss information anslås. Utskick till boende skickas på mail och i vissa fall även i brevlådan. Frågor gällande månadsavgiften och önskemål om extra parkering skickas till ekonomi.sanda@gmail.com eller styrelsens mail.
Föreningen har även en privat facebookgrupp som man gärna får gå med i. Sök på "Brf SandaÄngshusen"-